دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

به عنوان مثال، برخی از رستورانها برای گرفتن سفارشهای مشتریان خود از تبلتهای هوشمند بهره میگیرند. در پارت زیر، چند متد وجود دارد که می توانید با به کار بستن آنها، تجربه کاربران را در سایت خود بهبود ببخشید. مثلا شما میخواهید که به دانشگاه X وارد شوید و از آنجا وارد شرکت Y شوید و از این طریق تجربیات لازم برای زندگی در شهر Z را به دست آورید. فاکتورهای زیادی در سئو سایت شما تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا تا لینکهای ورودی به سایت شما از سایتهای دیگر، گاهی اوقات حصول اطمینان از ساختار مناسب سایت شما برای موتورهای جستجو را سئو مینامیم. با استراتژی های مناسب و پیاده سازی موثر، بیزینس های کوچک می توانند به دسترسی و فروش مورد نظر خود در بازه های کوتاه چند ماهه دست پیدا کنند. شما میتوانید از شبکههای تبلیغاتی پلتفرمهای اجتماعی برای پرداخت هزینهی تبلیغات موردنظرتان استفاده کنید تا به این طریق فالوورها و کاربرانتان را افزایش دهید یا آنها را به صفحهی وبسایت خود هدایت کنید تا اطلاعات بیشتری را درمورد محصولات یا سرویسهایتان به آنان ارائه دهید.

دیجیتال مارکتینگ

در واقع با توجه به گزارشات ، 93 درصد از تجربیات آنلاین با موتور جستجو شروع می شود. به این ترتیب شما رتبه بندی متوسط برای هر کلمه کلیدی را مشاهده خواهید کرد.پس نتایج را بر اساس موقعیت «Position» مرتب کنید.بعد از آن به دنبال صفحه های باشید که میانگین موقعیت آن ها ببین ۱۱ الی ۳۰ است. به همهی تکنیک و روشهایی گفته میشود که از تولید محتوا برای تبلیغات و بازاریابی استفاده میکند. اگرچه با تحلیل نتایج کمپین می توانید بفهمید که برای کمپین های بعدی چه استراتژی را استفاده کنید، اما در زمان راه اندازی کمپین تا انتهای آن شما نمی توانید کاری را برای وفق دادن استراتژی با شرایط ناگهانی پیش آمده انجام دهید. از آنجایی که تاکتیک های بازاریابی سنتی شما را مجبور کنند تا هفته ها و حتی ماه ها برای فهمیدن این که کدام استراتژی کارامد هست صبر کنید، دیجیتال مارکتینگ این قابلیت را به شما می دهد تا به صورت لحظه ای نتایج را رصد کرده و در صورت بوجود آمدن اتفاقات ناگهانی ناگوار به سرعت استراتژی خود را در جهت وفق دادن با شرایط موجود تغییر دهید تا نتایج بهتری کسب کنید.

در حالی که بازاریابی سنتی شما را به یک منطقه جغرافیایی محدود میکند، دیجیتال مارکتینگ به شما اجازه میدهد تا با نرخ بالایی از اثربخشی به مخاطبین بینالمللی خود دسترسی داشته باشید. با جمعآوری دادهها و استفاده مؤثر از آن برای پیشبینی رفتار مصرفکننده، شرکتها میتوانند شخصیسازی بهتر و تجربیات مرتبطتری ارائه دهند و همچنین از رویگردانی مصرفکننده به سمت برندشان خودداری کنند. در استفاده از تکنیک های سنتی بازاریابی، شما مسلماً با یک محدودیت اندازه مواجه می شوید. طبق تحقیقات انجام شده اخیراً مشخص شد که بیش از 59 درصد مصرف کنندگان ترجیح می دهند قبل از این که در تماس با یک بیزینس قرار بگیرند، چند کانال متفاوت را بررسی کنند.

متخصص دیجیتال مارکتینگ

اما دیجیتال مارکتینگ با ابزارهای شگفت انگیز خود این امکان را به شما میدهد که از علایق و اولویتهای اشخاص برای سفارشی کردن پیامی که دریافت میکنند استفاده کنید. اگر بیزینس شما محدود به نقطه مکانی خاصی نیست، شما می توانید با استفاده از دیجیتال مارکتینگ به مخاطبان مورد نظر خود در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنید. بجای این که تنها محتوای خود را پست کنید و از مخاطبان خود خبری نداشته باشید، شما می توانید ارتباطات تک به تک با ارزشی را با هر نفر ایجاد کنید که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار برند شما قرار دهد. در واقع، طبق پیش بینی های انجام شده تا سال 2021 میزان هزینه انجام شده برای دیجیتال مارکتینگ تنها در امریکا به بیش از 332 میلیارد دلار خواهد رسید. طبق تحقیقات نشریه فوربز، 82 درصد از مشتریان قبل از خرید به صورت آنلاین در مورد برندهای ارائه دهنده محصول مورد نظر تحقیق می کنند و همانطور که تک ریپورت گزارش می دهد، 79 درصد از مردم خریدهای خود را به صورت آنلاین انجام می دهند.

ارزیابی ۲۴۸، ۶۵۸، ۳ قطعه محتوای رسانههای اجتماعی میگوید که بازاریابی محتوا از توییتر، وبلاگها، انجمنها، یوتیوب و سایتهای خبری گرفتهشده است. کمپانی ای کامرس فروش شمع، به نام Nidhi توانست با استفاده از کانال شبکه های اجتماعی تنها در یک بازه سه ماهه فروش خود را با نرخ رشد 714 درصدی مواجه کند. با استفاده از ترفندهای دیجیتال مارکتینگ، چه مدت زمان نیاز است تا به نتیجه مطلوب برسم؟ به نظر میرسد اکنون دیجیتال مارکتینگ جای بیشتر این رشتهها را به تنهایی گرفته و یکی از محبوبترین مشاغل، دیجیتال مارکتر شدن است. هرروز تعداد بیشتری از مصرف کنندگان در مورد محصولی که نیاز دارند در اینترنت تحقیق کرده و به صورت آنلاین محصول مورد نظر را خریداری می کنند. پس از چند لحظه شاهد خواهید بود که صدها و شاید هزاران کلمه مرتبط در حوزه کاری برای شما ارائه دهد.

نکتهای که وجود دارد این است که برخی از مدیران به هیچوجه مصمم نیستند که در ماه تعداد مشخصی بازدیدکننده جدید را به وبسایت هدایت کنند. یکی دیگر از مزایای دیجیتال مارکتینگ این است که جلب مشتری به صورت آنلاین تنها با چند کلیک صورت میگیرد.به جای اینکه مشتریان، گوشی تلفن را بردارند یا سوار ماشین بشوند و تا فروشگاه شما رانندگی کند، میتوانند از طریق ایمیلی که فرستادهاید وارد وبسایت شما شوند و خریدشان را انجام دهند و با آسایش در حالیکه روی مبل لم دادهاند، درباره سازمان شما اطلاعات کسب کنند. تبدیل شدن به یک بازاریاب دیجیتال ممکن است درهایی را برای پیوستن به یک آژانس بازاریابی، کار در بخش بازاریابی یک کسب و کار یا شرکت، مشاوره یا انجام کارهای آزاد باز کند. SEM مخفف Search Engine Marketing و در حقیقت با کمی اغماض میتوان گفت به تبلیغات گوگلی (همان google ads) خلاصه میشود.

ردیابی میزان موفقیت در این کمپین بازاریابی محتوایی به صورت لحظه ای به شما اجازه می دهد تا بدانید کدام شیوه بهترین برای استفاده از منابع شماست و از این طریق می توانید بهترین نتایج را برای تاکتیک های کمپین خود بگیرید. استفاده از تکنیک های سئو درجهت رضایت مشتریان و رعایت تمام قوانین و اصول در این مسیر را سئو کلاه سفید مینامند، ولی استفاده از ضعف موتورهای جستجو و تکنیکهای فریب آنها در کنار عدم اهمیت به رضایت بازدیدکنندگان را روش کلاه سیاه میشناسند. در واقع صرفنظر از هزینه های انجام شده برای سئو و رسیدن به رتبه ایده آل در نتایج، می توان گفت ورودی و بازدیدهای حاصل از گوگل بصورت رایگان به سایت ما می رسد. اما نگاهی به شکل زیر که داشبورد کنسول جستجوی گوگل هست مشخص میکنه که چه امکانات وسیعی برای مدیران وب سایت فراهم میکنه. آنها همیشه از تغییر گریزانند و ترک عادت برای آنها از جمله سخت ترین کارهای طول عمر بشر بوده است.

بازاریابی موتور جستجو و یا همان سئو و بهینه سازی وب سایت یکی از پر بازده ترین روش های تبلیغات می باشد که بازدهی بسیار بالای در بلند مدت دارد. محبوبترین ابزار برای SEM، به دلیل امکانات و قابلیتهایی که به کاربر میدهد، Google AdWords و پس از آن Bing Ads است که در موتورهای جستجو یاهو و بینگ استفاده میشود. ولی محصولات دیجیتال مارکتینگ در سایزهایی مقیاسپذیر عرضه میشوند؛ بدین ترتیب، تمامی کسبوکارهای کوچک، متوسط و بزرگ میتوانند از این محصولات برای دستیابی به مخاطبان با مناسبترین قیمتها استفاده کنند. معمولاً رقابت با بیزینس های بزرگ به دلیل محدودیت های بودجه و منابع برای بیزینس های کوچک امری دشوار به نظر می رسد. اما در طرف مقابل تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ قابل پرداخت بوده و به بیزینس های کوچک و بزرگ این امکان را می دهد تا در معرض دید مخاطبان قرار بگیرند. دیجیتال مارکتینگ پتانسیل این را دارد که نحوه دسترسی شما به مخاطبان و ایجاد تعامل با آنها را تغییر دهد، اما شما برای باور این موضوع فقط نیاز به باور کردن حرف ما ندارید.

شما می توانید زمان و روزهای اوج ترافیک وب سایت را ببینید و همچنین نرخ تبدیل را در قسمت های مختلف سایت بررسی کنید.تمام این داده ها به شما اطلاعات ارزشمندی می دهند که می توانید از آنها برای بهبود کمپین و استراتژی های خود استفاده کنید.به عنوان مثال؛ فرض کنید شما چند سری پست بلاگ به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی محتوای خود نوشته اید. جلسات بررسی محتوا را تا حد ممکن کنسل نکنید و نظرات گوناگون را بشنوید. با این حال، تمرکز این شغل ممکن است از یک موقعیت به موقعیت دیگر متفاوت باشد. مجموعهای از تکنیکهای بسیار جذاب است که خروجی نهاییاش چه از نظر Conversion و چه از نظر engagement کاربران میتواند خیره کننده باشد. سیستمی برای یادداشت سوابق و کارها ایجاد کنید و از طریق ایمیل به کاربران خود اطلاعرسانی کنید.

مثلاً اگر شما الان قصد خرید یک تلفن همراه را داشته باشید، حتماً قبل از خرید، چند مقاله را در مورد عملکرد و جزئیات سختافزاری آن مطالعه میکنید و با بررسی سایر گزینههای مشابه، یک گوشی خریداری میکنید. با تاکتیک های بازاریابی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ای، شما باید صبر کنید تا کمپین شما به اتمام برسد تا بتوانید نتایج بدست آمده را بررسی کنید. هنگامی که شما تبلیغ بیلبوردی یا تبلیغ در یک مجله را رزرو می کنید، شما در واقع تیری در تاریکی رها کرده اید و فقط می توانید امیدوار باشید که تبلیغ شما به مخاطبان مناسب برسد. بلکه همانطور که در گام دوم توضیح دادیم هر روز محتوای زیادی تولید میشود که برای مخاطبان کاربردی نیست. تعداد زیادی ابزار در این وادی وجود دارد که برای آنهایی که اهل بهینهسازی و داده هستند مسحور کنندهاند. هرکدام از این پکیجها، شامل خدمات مختلفی هستند که برای شما شرح داده میشود.

همچنین تاثیر لینکدین بر کسب و کار را نباید دست کم گرفت. تاکتیک های دیجیتال مارکتینگ کم هزینه ترین تاکتیک ها برای رسیدن به بیشترین تعداد مخاطبان برای بیزینس شما هستند. در حالی که فروشندگان کوچکتر نمی توانند برای ابزارهای معرفی مانند کارهای گرافیکی و لوازم گران قیمت فروشگاه هزینه کنند، آنها می توانند به راحتی و با هزینه کم یک وبسایت منظم و ساده و جذاب را ایجاد کنند که بتواند تجربه کاربری خوبی را برای مخاطبان فراهم کند. آنها با این پادکستها با مخاطبان هدف تعامل برقرار نموده، آگاهی از برند را تقویت نموده و با محتوای متفاوت به مخاطبان هدف میرسند.

شما به صورت می توانید با ابزار تحلیل وبسایت پست های بلاگ خود را بررسی کنید و ببینید چند نفر از مخاطبان پست ها را می خوانند و چند نفر از آنها عمل خواسته شده در این بخش را انجام داده و تبدیل می شوند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، شما می توانید مطمئن شوید که مخاطبان مورد نظر شما محتوای شما را می بینند. موتورهای جستجو از کلمات کلیدی موجود در این تگ برای رتبه بندی استفاده نمی کنند، اما توضیحات متا اولین منبع برای اسنپیت هایی از متن است که در زیر لینک ها در موتورهای جستجو نمایش داده می شوند. یا در صورت داشتن سایت وردپرسی از افزونه های مربوطه از جمله wp ROCKET استفاده نمایید. اگر کسب و کار شما یک اپلیکیشن موبایل دارد که کاربران را قادر میسازد با کسب و کار شما تعامل برقرار کنند و از محصولاتتان استفاده کنند، اپلیکیشن شما هم زیر چتر بازاریابی اینترنتی قرار دارد.

میتوانید به صورت تلفنی یا حضوری از خدمات تیم سئو و بازاریابی شانار اینترنتی مطلع شوید. یکی از مهمترین وظایف مشاوره دیجیتال مارکتینگ، بررسی و برنامه ریزی های هوشمند و همچنین چیدمان استراتژی های موفق و خلاق در بازاریابی اینترنتیِ در محیط شرکت مورد نظر می باشد. بررسی اعتبار برند شما توسط گوگل یک فرآیند نسبتاً پیچیده است. البته محتوای بسیاری وجود دارد که برای یک برند خاص بازاریابی میکند. دیجیتال مارکتینگ دوره های مختلفی دارد و با توجه به اینکه ابعاد آن بسیار گسترده است، برای شرکت در دوره دیجیتال مارکتینگ باید حسابی دقت به خرج دهید.

بازاریابی محتوا

اگر قصد دارند در 30-40 ساعت تمامی این مباحث بالا را پوشش دهند، یقین بدانید که چیز زیادی دستگیرتان نمیشود و نهایتاً میتوان گفت که شما در دوره “آشنایی با دیجیتال مارکتینگ” شرکت کردهاید. را به شما آموزش دهند، اصلا تردید نکنید: بلافاصله کلاس (در حقیقت فاجعه) را ترک کنید. چون هر کدام از این مباحث برای خودش دنیای نسبتاً بزرگی دارد و احتمال این که یک نفر به همهی این مباحث تسلط جدی داشته باشد، بسیار اندک است. با در نظر گرفتن این که استیو، مندی و ادوارد تقریباً ۱۴ ماه، ۴ سال و ۹ سال با بیزینس ما همراه باشند و ۵، ۲۰ و ۱۰۰ لایسنس را از ما خریداری کنند، ارزش زندگانی برای هر کدام از این پرسوناها به این صورت خواهد بود. فیلم ها بیش از ۸۰ درصد ترافیک اینترنت افراد را به خود اختصاص می دهند.

بیش از نیمی از کاربران اینترنت از وب برروی گوشی های موبایل خود استفاده می کنند.دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می کند به مردمی که برروی موبایل، تبلت و کامپیوترهای دسکتاپ در اینرنت هستند دسترسی داشته باشید. هر ابزار بهمنظور هدف خاصی استفاده میشود و دادههایی که از آنها به دست میآید متفاوت است. به دو ستون اول که دقت کنیم می بینیم که از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ هزینه تبلیغاتی که برای تبلیغهای تلویزیونی شده است از ۶۳.۸ میلیارد دلار به ۸۱.۶ میلیارد دلار رسیده است. اگر عمده زمان دوره به شبکههای اجتماعی، وردپرس و باقی به گوریلا مارکتینگ و تحلیل ماتریس SWOT میپردازند و اندکی به مهارتهای اصلی دیگر، این دیگر دوره دیجیتال مارکتینگ نیست.

دیجیتال مارکتینگ چیست