آموزش پرورش گل تراریوم در منزل

ساکولنت های گلدانی و آپارتمانی در هر نوع خاکی می توانند رشد کنند، به شرط آن که این خاک زهکشی خوب و مناسبی داشته باشد. امیدواریم با مطالعه این مطلب گلهای آپارتمانی با گلهای ریز را شناخته و انتخاب مناسبی برای منزل خود داشته باشید. بگونیا رکس زیباترین گونه ی بگونیاست.اگر میخواهید به دکوراسیون داخلی خود جلوه ببخشید ،این گیاهی است که باید آن را پرورش دهید.آن را در نقطه ای سایه روشن قرار دهید و مطمئن شوید که خاک آن زهکشی مناسبی دارد و آب به خوبی تخلیه میشود.مهم است که بیش از اندازه به این گیاهان آب ندهید. آگلونما نیز یکی ازگیاهان سایه دوست است که برگ های سبز تیره دارد. این گل به واسطه ساقه زیرزمینی که دارد به آبیاری کمی نیاز خواهد داشت. این گیاهان می توانند مقدار زیادی آب در داخل ساختارهای مختلف خود از جمله ساقه و برگ ذخیره کنند و از این رو بسیار شبیه کاکتوس ها می باشند.

گیاه زینتی ژاپنی

این گیاه به محلی روشن و آبیاری محدود و متوسطی نیاز دارد.یک حقیقت جالب در مورد این گیاه این است که در شب و یا مکان های تاریک برگ ها یش را بالا میبرد. به طور کلی ویژگی های رایج این گیاهان برگ های متورم، بالشتک ها یا ساقه ها می باشد. ولي در نمونه هاي چند ساله چوب ثانويه به وسيله كاميپوم آوندي در حلقه هاي سالانه متحدالمركز مشابه ساقه ايجاد شده است. آروئل ها برآمدگی های موجود در سطح کاکاتوس هستند که از محل آن ها گل ها، ساقه های جانبی و تیغ ها می رویند. در کاکتوس ها تیغ ها در محل آروئل بیشتر از یکی رشد می کنند ولی در ساکولنت ها اکثرا بدون تیغ هستند و در صورت وجود تیغ این تیغ ها به صورت تکی و منظم هستند.

گیاهان زینتی مناطق سردسیر در مورد آبیاری مراقب باشید و آن را در محلی روشن با نور غیر مستقیم قرار دهید. از بسیاری جهات، فنگ شویی واقعاً در مورد اتصال به چرخه های طبیعت است. این گیاه بیشترین حساسیت را نسبت به خشکی خاک دارد به همین دلیل همیشه باید تا حدودی خاک آن مرطوب بماند، سعی کنید برای باقی نماندن آب از گلدانی با زهکشی مناسب استفاده کنید، در زمان ۲ آبیاری بگذارید سطح خاک کمی خشک شود، آبیاری باید با آبی سبک و ولرم صورت بگیرد، شما می توانید با استفاده از غبار پاشی بر روی برگ ها رطوبت آن را تامین کنید. در فاصله بین دو آبیاری باید حتما خاک گلدان خشک شود و سپس نسبت به آبیاری اقدام کنید. این در حالی است که شرکتهای فوق در بخش تولید ماهیان زینتی نیز روشهای نوین تکثیر را به کار گرفته و اقدام به تکثیر برخی گونههای سخت تکثیر ماهیان زینتی کردهاند.

گیاهان زینتی برگ ریز

این نکته را فراموش نکنید که هر چه سایز گیاه آپارتمانی کوچکتر باشد، قیمت آن ارزانتر است. بسیاری از گیاهان آپارتمانی در دماهای بین 65 تا 75 درجه در طول روز و 55 تا 60 درجه در شب رشد می کنند. اگر چه که در دماهای گرم تر وضعیت بهتری دارند. بیشتر ساکولنت ها دماهای گرم را ترجیح می دهند و قادر به مقاومت در برابر یخ زدگی نیستند. در این روش ساختار مولکولی اسانس نسبت به گیاه دچار تغییر میشود. برگ های این گیاهان ضخیم و گوشتی بوده، اما ممکن است بعضی از تیره ها و گونه ها برگ های ضخیم تری نسبت به بقیه داشته باشند. این گیاه عجیب و غریب میتواند زیبایی بسیاری را به هر خانه ای هدیه کند. همچنین این گیاهان نماد وفاداری و مقاومتند و امروزه در بیشتر گلخانه ها به میزان زیادی یافت می شوند و برای هدیه دادن بسیار مناسبند. این گیاه با ظاهر غیر عادی اش بسیار جالب و زیبا به نظر میرسد.این گیاه به خاطر شیره ی سمی اش شناخته شده است پس هنگام کار با ان مراقب باشید و از دستکش استفاده کنید.

سرخس بومی جنوب شرقی آسیا میباشد.این گیاه پرورش آسانی دارد اگر شرایط مناسب آن فراهم باشد که بیشترین آن گرما و رطوبت است.نور غیر مستقیم خورشید و دمای حدود 70 درجه فارنهایت شرایط دلخواه این گیاه است. آزادی گفت: برای انتقال و صادرات گل و گیاهان زینتی به کامیون های سردخانه دار و مناسب احتیاج داریم ضمن اینکه در حوزه هوایی برای پروازها اگر تعرفه مناسبی نداشته باشیم امکان صادرات فراهم نمی شود.وی تاکید کرد: اگر از حوزه گل و گیاهان زینتی حمایت لازم نشود جایگاه صادراتی نخواهیم داشت. آزادی از جمله دلایل کمبود صادرات را تحریم ها و عدم حمایت دولت از این بخش دانست و گفت: بازار کشور کشش این حجم تولید را ندارد و اگر صادرات نداشته باشیم نمی توانیم جوابگوی واحدهای تولیدی باشیم و مجبور به توقف تولید می شوند.وی خاطرنشان کرد: تولید نمی تواند بدون حمایت دولتی پا گرفته و رشد کند و در تمام دنیا در حوزه کشاورزی حمایت های اساسی دولت پشت تولید کننده است.رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران گفت: تولیدکنندگان زمین های خیلی گرانی با گردش مالی بالایی در اختیار دارند که این قیمت با وجود گل و گیاهان زینتی نیز افزایش بیشتری دارد علاوه بر اینکه هزینه ساخت گلخانه بسیار بالا رفته که در قیمت تمام شده گل و گیاهان زینتی تاثیر زیادی گذاشته که در مجموع باعث شده قدرت رقابتی خود را از کم کم از دست دهیم.وی افزود: هزینه های نهاده های وارداتی، هزینه زمین، ساخت گلخانه ها و نیروی انسانی به شدت افزایش یافته که شرایطی را ایجاد می کند تا قیمت تمام شده در تولید بالا برود علاوه بر اینکه در حوزه حمل و نقل هم مشکلات زیادی داریم.

اگر نور کافی و مناسب در محل مورد نظر ندارید گیاه کردلین را انتخاب نکنید و یا برای تأمین نور آن از لامپ رشد استفاده کنید. جهت تأمین رطوبت با اسپری آب غبار پاشی کنید. چون ریشههای گل سطحی است و نیاز بالایی به رطوبت دارد. به همین دلیل باید قبل از خریداری گیاهان لوکس آپارتمانی و صرف هزینه هنگفت از سلامت این گیاهان مطمئن شوید. تا قبل از جوانه زنی بذر ها و در صورتی که هوا خیلی گرم نبود میتونید گلدون رو با مشما شفاف کاورشون کنید تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه زنی سریع تر اتفاق بیوفته. اگر می خواهید ترکیب خاک غنی تری داشته باشید می توانید به موارد بالا مقداری کود ورمی هم اضافه کنید.

کوهلریا را شاید بتوان بتوان یکی از گلهای مناسب قرار دادن روی میز نیز نام برد. همچنین در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که بازه دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برای رویش چمن بسیار مناسب است. این دستگاه برای تولید داروی فاکتور ۸ مورد استفاده قرار میگیرد و با توجه به این موضوع میتواند یک نیاز اساسی و جدی را در کشور مرتفع کند. این گیاه به خاطر نوار های نقره ای روی برگ هایش که مانند آلومینیوم به نظر میرسد معروف شده است.این نوار ها بر روی رنگ سبز درخشان برگ ها نمایان میشود و آن را به یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا با نگهداری کم تبدیل میکد.آن را در محلی خنک و سایه دار قرار دهید. در نتیجه اگر قصد کاشتن این گیاه را دارید، بهتر است آن را در محیطی با نور کامل خورشید همراه با کمی سایه بکارید.

گیاهان زینتی 500 متری

روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. وی تصریح کرد: بازسازی چرخهای فلزی واگن نیاز به فرآیند خاصی دارد که قبلاً با دستگاههای گرانقیمت خارجی انجام میشد. در تهران نیز در نواحی شمیرانات کشت آن به خوبی انجام میشود. ولی ممکن است در نواحی سرد معتدل نیز این گیاه را دیده باشید. رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران در خصوص وضعیت صادرات در این بخش، گفت صادرات سالانه گل و گیاهان حدود ۴۰ میلیون دلار است ولی به نظر می آید بیشتر باشد زیرا خیلی تولیدات به صورت کوله بری و غیررسمی صادر می شود.وی افزود: ولی عدد وارداتی هم در این بخش عدد بالایی است به طوریکه سالانه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار نهاده های مرتبط با گل و گیاهان زینتی از جمله اندام های تکثیری وارد می شود.وی تصریح کرد: نیاز به این نهاده ها در کشور خیلی بیش از این رقم می باشد که شاید به دلایلی همچون تحریم ها کمتر وارد می شود ولی اگر مشکلی نباشد خیلی بیشتر انجام می شود که نشان می دهد نیاز به شرکت های دانش بنیانی داریم که در حوزه نهاده های گل و گیاهان زینتی از جمله موضوع ارقام ورود کنند تا بخشی از نیاز کشور را پوشش دهیم.

ایران از ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه در شیراز برگزار می شود.وی فزود: این رویداد بسیار مهمی است که در آن علاوه بر اینکه اساتید مطرح ملی سخنرانی دارند، حدود ۲۰ سخنران خارجی از کشورهایی همچون آمریکا، ژاپن، ایتالیا، چین، ترکیه، هلند، انگلستان و مکزیک به سخنرانی می پردازند.رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران اظهار داشت: همچنین یکی از برنامه های جانبی این کنگره برگزاری نمایشگاه شرکت های خصوصی و استارتاپ ها می باشد و علاوه بر آن بازدید از مجموعه های گل و گیاهان زینتی شیراز و آثار تاریخی شیراز را برای میهمانان داخلی و خارجی در برنامه این کنگره داریم.وی یکی از محورهای اصلی در برگزاری این کنگره را حمایت از شرکت های دانش بنیان دانست و گفت: به همین منظور کارگاه های آموزشی کاربردی توسط این شرکت ها با تاکید بر فناوری های نوین با هدف حمایت از کارآفرینان فعال در حوزه دانش بنیان برگزار خواهد شد.آزادی با دعوت از کارآفرینان حوزه گل و گیاهان زینتی برای شرکت در این کارگاه های آموزشی، افزود: حدود ۱۰ کارگاه آموزشی با رویکرد توسعه شرکت های دانش بنیان و ارایه فناوری های نوین گل و گیاهان زینتی برنامه ریزی شده است.رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران با بیان اینکه شیراز شهر گل و باغ ایرانی است، ادامه داد: موضوع منظر و فضای سبز از دیگر محورهای مورد بحث در این کنگره است که اساتید شرکت کننده در این کنگره در خصوص طراحی فضای سبز و معرفی گیاهان مقاوم به کم آبی برای استفاده در فضای سبز با توجه به چالش کم آبی موجود در کشور سخنرانی می کنند.وی در خصوص برگزاری چهار کنگره گذشته و دستاوردهای آن، اضافه کرد: مهمترین دستاورد این کنگره ها توسعه ارتباط بخش تولید با بخش دانش، فناوری و پژوهش بوده است.وی گفت: بخش های خصوصی در حوزه گل و گیاهان زینتی رشد بسیار خوبی در سال های اخیر داشته اند و یکی از دلایل موثر در این حوزه، برگزاری کنگره گل و گیاهان زینتی بوده که بستری ایجاد می کند تا اطلاعات و دستاوردهای حوزه پژوهش در به نژادی و کشت بافت به بخش خصوصی و تولیدکنندگان منتقل شود.پژمان با بیان اینکه حداقل ۵۰ شرکت در حوزه کشت بافت گل و گیاهان زینتی در کشور فعال هستند، افزود: تا سه سال پیش تعداد این شرکت ها خیلی کمتر بوده که یکی از دستاوردهای این کنگره ها می باشد.رییس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران بیان داشت: این کنگره ها فضایی ایجاد می کند تا تحقیقات دانشگاهی و مراکز پژوهشی در سطح ملی عرضه شود و یک جریان دانشی ایجاد می کند که در نهایت به بخش تولید می رسد.وی حضور بخش خصوصی در کنگره های گل و گیاهان زینتی را به عنوان یکی از قسمت های اصلی این رویداد دانست و گفت: در این کنگره پنل بخش خصوصی و تولیدی با هدف بررسی چالش ها، دستاوردها و توانایی های این بخش برگزار می شود.آزادی با بیان اینکه کنگره چهارم در دانشگاه اهواز به دلیل شرایط کرونایی به صورت مجازی برگزار شد، افزود: پنل بخش خصوصی در فضای مجازی برگزار شد که این فرصت را داد تا با استفاده از این فضا افراد بیشتری در این بخش از کنگره شرکت کنند و مشکلات خود را دانلود رایگان کتاب پرورش گلها و گیاهان زینتی مطرح کنند.

گیاهان زینتی آپارتمانی

شمسی، صنایع ریلی را یکی دیگر از پتانسیلهای صنعتی استان مرکزی برشمرد و خاطرنشان کرد: تعدادی از شرکتهای دانش محور در این زمینه به همت دانشآموختگان دانشگاهی و با حمایتهای مرکز رشد واحدهای فناوری پارک، ایجاد شده و در حال حاضر بسیاری از نیازهای صنعت ریلی کشور از جمله تعمیر چرخ و محور واگن و سیستم ترمز را مرتفع میکنند. وی ادامه داد: یک شرکت مستقر در پارک، سال گذشته توانست اولین فریزر درایر دارویی کشور در اشل صنعتی را بسازد و به مؤسسه “تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی” تحویل دهد. انواع مختلفی دارد که می توان از آن ها به بگونیا ی رکس ، تکمه ای ، عروس یا واکسی ، هلندی یا هلیمالس و ببری اشاره نمود . بید قرمز در بسیاری از كشورها كاربردهای متعددی دارد و به دلیل خواص درمانی و به عنوان گیاه ارزشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد این ماکتها به بیش از ۱۲۰ اثر میرسد و تعدادشان زیادتر هم خواهد شد. دراسنا مانند دیگر گونه های این نوع نگهداری آسانی دارد.این گیاه یکی از انواع زینتی دراسناست .برگهایی با سبز خالص در قسمت وسط و رنگ زرد در حاشیه دارد. قسمت پایین ساقه این گیاه، به صورت غده دارای مواد غذایی است که باعث میشود در مقابل گرسنگی و تشنگی مقاوم باشد، همچنین فضای زیادی را اشغال نمیکند و از اینرو برای استفاده در بالکنهای کوچک، گیاه مناسبی است. گاهی مواقع برگشت به عقب گیاهان ابلق در نتیجه عدم ثبات رقم کاشته شده بوده و بدون توجه به اینکه درکدام قسمت باغ قرار داده شده باشد، برگ های کاملا سبز تولید می کنند. اما گاهی برای قراردادن گلدان در فضا دچار مشکل میشوید. گیاهانی مانند سنبل ختایی، زراوند و زالزالک برای مرغ مگسخوار و گنجشکهای اهلی غذا فراهم میکنند.

گیاه زینتی قاشقی

نکته قابل توجه در نگهداری از گل کوهلریا، این است که نباید روی برگ آن آب بریزید. این گیاه استوایی با نور کم هیچ مشکلی ندارد.آن را در محلی گرم با دمای معمولی اتاق نگهداری کنید و از محل های سرد دور نگه دارید.این گیاه رطوبت و آبیاری منظم را دوست دارد. این گیاه با برگ های سبز تیره و رگه های نقره ای و سفید به راحتی منیتواند با گیاهان مصنوعی اشتباه گرفته شود. براساس برآوردها ایرانیها تقریباً سالی ۶۰ هزار تومان صرف خرید گل میکنند، طبق تخمینها هر ایرانی بهطور متوسط سالانه ۶۰ هزار تومان برای گلهای شاخه بریده و ۲۰ هزار تومان (مهر ۱۳۹۷) برای گیاهان گلدانی هزینه میکند؛ بهطور کلی سرانه مصرف گل و گیاهان زینتی خیلی مشخص نیست، اما در کشورهای اروپایی و ژاپن هزینه گل و گیاهان زینتی برای هر فرد در سال بیش از ۱۰۰ دلار برآورد میشود، ولی در ایران حدود این مبلغ در حدود ۱۵ تا حتی ۱۰ دلار در سال تخمین زده شدهاست، که این مقدار هزینه کرد برای گل و گیاهان زینتی، یک دهم مصرف کشورهای پیشرفته و توسعه یافتهاست؛ و برای استفاده بیشتر از گل و گیاهان زینتی در ایران نیاز به فرهنگ سازی وجود دارد.

گیاهان زینتی یعنی چه گیاه آپارتمانی برجسته و چشم گیری است که به نگهداری کمی احتیاج دارد.ترکیبی از رنگ های زرد و نارنجی و کهربایی با خط هایی بر روی شاخ و برگ هایی با رنگ سبز تیره باعث شده این گیاه فوق العاده به نظر برسد. آنتوریوم وقتی که در نور کمی قرار دارد برگ های بیشتری تولید میکند.آن را درمعرض نور غیرمستقیم قرار دهید. نور: گل حسن یوسف نور پسند است، اما نباید در مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار بکیرد. اگر نور خورشید بیشتر از آن چه که برای آن ها لازم است دریافت کنند باعث سرخ شدن رنگ آن ها می شود. به هر حال استفاده از این گیاه به عنوان گیاه آپارتمانی در حال رایج شدن است این گیاه به نور متوسط تا زیاد و ابیاری کم نیاز دارد.همچنین هوای خشک این گیاه را آزار نمیدهد.ابیاری 2 الی 3 با در ماه کافی است.

در خاکهای اسیدی دارای مواد آلی و هوموس با زهکش بالا ریشهها به خوبی گسترده میشوند. اگر باغ شیشه ای انتخاب شده به اندازه کافی بزرگ باشد میتواند نقش بیمارستانی را نیز براي گیاهان داخل باغ شیشه ای داشته باشد. گل های کاکتوس بسیار بزرگ و چشمگیر هستند ولی گل های ساکولنت در صورت تشکیل کوچک و ریز هستند. به گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سیما؛ نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی کاری بسیار لذتبخش و مفید است. توصیه می کنیم درختان خود را به محض رسیدن – حتی قبل از کاشت – آبیاری کنید. این گل تقریباً هر روز باید آبیاری شود ضمن این که باید دقت کرد حتما خاک گلدان قبل از آبیاری تا حدودی خشک شده باشد و کاملاً حس شود که گلدان به آبیاری نیاز دارد. در کشور هند این گلها بسیار محبوب بوده و خانمها روی موهای خود قرار میدهند. با وجود اینکه این گیاه از اوایل قرن 19 از جنگلهای گرمسیری هند و سریلانکا به اروپا آمد اما به سرعت به دست فراموشی سپرده شد و تنها در سالهای اخیر توجه مردم مجددا بدان جلب شده است .

این گیاهان همانند سایر گیاهان زینتی و آپارتمانی به کوددهی و تغذیه خاصی نیاز ندارند. شما هزینهی خاصی را برای تدریس خصوصی پرداخت نخواهید کرد و درآمد حاصل از این کسب و کار کوچک که میتواند به صورت پارهوقت هم انجام شود با توجه به میزان کار و البته مبلغی که تعیین میکنید میتواند متفاوت باشد. این گیاه از جمله تزیینات تعطیلات کریسمس است.گل کریسمس با یا بدون شکوفه به خاطر برگ های رنگی اش زیبا به نظر میرسد. گل کوهلریا به نور غیرمستقیم نیاز دارد در نتیجه آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آلوکازیا به ابیاری منظم و محل روشنی با نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد.برگ ها را هر چند روز یکبار تمیز کنید تا گیاه سالم و جذاب به نظر برسد. این گیاه را در محل روشنی قرار دهید که نور غیر مستقیم خورشید دریافت میکند و گهگاهی آن را آبیاری کنید.

گیاهان زینتی شمعدانی